Een museum en de haven van Victoria

13 september 2018 - Vancouver, Canada

Vandaag staat een bezoek aan de stad Victoria op ons programma. Victoria is de grootste stad van Vancouver Island en na Vancouver de grootste stad van British Columbia. Nadat de zeer dichte ochtendmist is opgetrokken, gaan we met de watertaxi naar Fisherman's Wharf. Ons taxiritje duurt extra lang, want de schipper moest voorrang verlenen aan opstijgende en landende watervliegtuigen en aan de ferrie die op weg was van Victoria naar Seattle in de VS.
We bezoeken in het Royal BC Museum een tentoonstelling over de first nation, de oorspronkelijke bewoners van British Columbia en een tentoonstelling over de ontwikkeling van Britisch Columbia. Deze laatste tentoonstelling besteedt vooral aandacht aan de klimatologische ontwikkelingen (opwarming van de aarde) en de gevolgen daarvan voor Canada. Het zijn prachtig ingerichte tentoonstellingen. Het is leuk dat we deze tentoonstellingen bezoeken aan het eind van onze reis, want we herkennen veel van wat we zien en lezen en we krijgen antwoord op vragen of bevestiging van onze vermoedens. Zo besteedt de tentoonstelling aandacht aan de ramp van de afstervende dennenbomen, veroorzaakt door de dennenkever, de pine beetle. We zien ook veel wild-life – zoals een grote bruine beer, zeeleeuwen, herten, otters, vogels en zelfs een mammoet- nu als stilleven. Even spelen we met de gedachte zodanig foto's te maken dat het lijkt of we ze life hebben gespot, maar met zo'n mammoet is dat toch een beetje ongeloofwaardig.
De tentoonstelling over de first nation maakt indruk, doordat nakomelingen van de oorspronkelijke bewoners vertellen over hun rijke taal en cultuur en de wijze waarop zij deze proberen levend te houden in de huidige tijd. Bijvoorbeeld een jongeman die de ingewikkelde taal van zijn grootmoeder leert, of een man die authentieke weefsels maakt volgens de oude tradities. Het klinkt als een beleefd verzoek om ruimte en respect voor de eigen cultuur en taal. Als bezoeker vraag ik mij hoe lang het de nakomelingen nog gaat lukken om hun cultuur levend te houden.
Na het museumbezoek lopen we via een buitenwijk naar de Fisherman's Wharf, waar we verschillende vissersboten, luxe plezierjachten en kleurrijke woonboten met meerdere verdiepingen zien liggen.
Victoria is een andere stad dan Vancouver, vriendelijker en mooier ook met de vele bloemperken. Het oogt meer welvarend, we zien geen enkele zwerver, en is meer op toerisme gericht. Vancouver is meer een stad van het bank- en zakenleven. Morgen maken we de overtocht naar het vaste land en gaan we naar Vancouver om de dag daarop onze camper weer in te leveren.

Els

1. Gerry Oosterman:
    13 september 2018
    Ik heb weer een beetje meegereisd, heerlijk!
  2. Kees Ravensbergen:
    15 september 2018
    Jammer Els ik heb alle verhalen met plezier gelezen en dat komt uiteraard ook door hetzelfde wat jullie ervaren hebben in het museum.
    Namelijk wanneer je het kent zie je bij het lezen alles helder voor de geest en reis en kijk je mee zonder er zelf te zijn.
    Het menselijk brein zit toch kunstig in elkaar vind je niet.

Als alles zo gaat als gepland dan zijn jullie over 2,5 uur weer op het thuis honk.
    Ik zou zo zeggen welkom thuis in Vaassen,

Kees