Op reis met een camper: tips

13 september 2018 - Vancouver, Canada

Bijna vier weken hebben we gewoond in onze RV (Recreational Verhicle) en het voelde als ons eigen huisje. Het is echt groot gemak om gedurende de hele reis alles 'dag en nacht' bij je het hebben. Een kopje koffie onderweg, even snel andere trui of schoenen aantrekken, middagdutje doen, bezoekje aan het toilet tijdens de reis, het kan allemaal in onze eigen RV. We hadden zelfs langs de snelweg kunnen douchen als we hadden gewild. Er zit een krachtig boilertje in de camper voor warm water en een goede kachel. Of de airco goed werkt, weten we niet, want die hebben we niet nodig gehad. Onze camper is waterdicht, die van Gert Jan en Maartje heeft jammer genoeg een lekkagepunt. We hebben een vast bed voor twee personen achterin de camper en slaapruimte voor twee personen boven de bestuurder. Wij hebben achterin geslapen, wel zo ruim en makkelijk als we 's nachts naar het toilet moesten. We hebben prima heerlijk geslapen, prima bed, prima dekens. In de fotomap 'on the raod' heb ik foto's geplaatst om een indruk te geven van de binnenkant van de camper.
Bij de voorbereiding van onze camperreis hebben wij dankbaar gebruik gemaakt van de tips van andere camperreizigers. Bijvoorbeeld om een hoeslaken mee te nemen om over de sky-bekleding van het bed te trekken en om extra linnengoed mee te nemen, omdat de hoeveelheid linnengoed dat je bij de camper krijgt meegeleverd wat weinig is. Zo hadden wij theedoeken, extra handdoek, vaatdoekjes, washandjes meegenomen.
Vanuit onze ervaringen voegen we er nog wat tips en trucs aan toe voor de lezer die door onze verhalen enthousiast is geworden en ook een paar weken met een camper de weide wereld wil intrekken. We hebben veel plezier gehad van onze waslijn, gemaakt van een scheerlijn, dwars door de camper vastgemaakt aan de handels van de beide dakraampjes. Onze RV doet hierdoor wel een beetje denken aan een pipo-wagen. Wel even opletten want de dakraampjes moeten synchroon open en dicht. Wat ook heel handig is, zijn de verschillende oplaadmogelijkheden voor al onze elektronica die Rob had meegenomen en de USB oplaadpunten in het auto-stopcontact van de camper. Zo konden we tijdens het rijden onze telefoons (tevens onze navigator) en onze batterijen van het fototoestel opladen. Voor de batterijen van de fotocamera's had Rob een externe oplader aangeschaft, die ook via de 12 volt aansluiting van de auto kan laden. Super handig met de aantallen foto's die wij maken.
Ons koffiezetapparaat hadden we niet willen missen. Een van de eerste dagen hebben we voor 19 Canadese dollar (rond 15 euro) een koffiezetapparaat gekocht, zodat we, op de campings waar we elektriciteit hadden, gemakkelijk verse koffie konden zetten. Goedkoper en veel lekkerder dan oploskoffie.
Bij de voorbereiding van de reis hebben we veel gelezen over bezienswaardigheden en andere highlights, uitgezocht waar benzinestations waren en waar we onze boodschappen konden doen. Rob heeft al deze punten met prikkertjes weggezet op onze digitale routekaart en deze ingeladen vanuit google maps in Navi-me, zodat we deze kaart offline beschikbaar hadden. Hier hebben we regelmatig gebruik van gemaakt.
Waar we ook veel plezier van hebben gehad is de Canadese telefoonkaart die we aan het begin van onze vakantie hebben aangeschaft. Het is een maandcontract met een maand vrij gebruik van telefoon, sms en internet. Het internet bleek later gelimiteerd te zijn tot 4,5Gb aan data. Dat lijkt veel, maar was voor ons net niet genoeg om vier weken door te komen. Gelukkig hebben we vrij internet op de laatste campings. Als je, net als wij, samen reist in twee afzonderlijke campers, is een Walkie Talkie aan te bevelen. Wij hebben er veel gemak van gehad, even snel overleggen over stopplaatsen, of de route checken, of gewoon elkaar attenderen op iets bijzonders onderweg.
Wat wij een volgende keer zeker in onze koffer stoppen, is een kaasschaaf, zodat we niet altijd dure pakjes met plakjes kaar hoeven te kopen, maar gewoon een lekker blok kaas. De enige kaasschaaf die we in Canada konden vinden was die voor kaas voor de kaassoufflé, dat gaat met plakken van bijna een centimeter dik. Voor de rest waren we eigenlijk niet echt iets vergeten, dankzij de tips en paklijsten van andere camperreizigers op internet.

Els