Anthabasca gletsjer en een giga camping

2 september 2018 - Banff, Canada

Met zijn vieren gaan we opnieuw naar de Anthabasca Gletsjer. Gert Jan en Maartje bekijken de gletsjer via de Glacier Skywalk, een glazen plateau recht boven de gletsjer. Rob en ik lopen de Parker Ridge Trail en bekijken de gletsjer en het langgerekte gletsjerdal vanaf een hoger gelegen bergkam. We hebben geluk dat verschillende keren de zon doorbreekt en op de bergen schijnt. Het levert weer mooie plaatjes.
Van Gert Jan en Maartje horen we dat de Skywalk ook zeer mooi en indrukwekkend was. Het is leuk van hen wetenswaardigheden over de gletsjer te horen, bijvoorbeeld dat de waterstromen in de rivierbedding in het voorjaar met het smeltwater van de sneeuw nauwelijks breder zijn dan nu.
Onderweg naar de volgende camping bezoeken we nog twee watervallen, de Sunwapta falls en de Anthabasca falls. Wederom mooi en indrukwekkend.
Langzamerhand zien we het landschap wat veranderen. Wel nog steeds hoge imposante bergen, her en der de toppen bedekt met dikke lagen sneeuw of 'poedersneeuw', maar de bergen worden minder hoekig en we zien ook steeds meer begroeiing en kleur op de berghellingen. De rivierbeddingen met vele stroompjes water maken duidelijk dat we in een waterrijk gebied komen.
De camping Whistler campground is enorm groot. Het is opgedeeld in 50 secties met elk rond de 15 staanplaatsen. Het geheel is gelegen midden in de bossen van het nationaal park Jasper. De standplaatsen zijn ruim en omringd door bomen, waardoor je niet merkt op zo'n grote camping te zijn. Naast veel campers zien we ook veel kleine tentjes met kampeerders die stoer de kou (rond de 5-7 graden 's nachts) trotseren.
Bij aankomst kregen we een verbod voor het maken van kampvuren en worden we gewaarschuwd voor de beren en agressieve elks (wapiti) die op het terrein aanwezig zijn. Ze houden zich voor ons schuil. Wel hebben we vlak naast onze caravan een specht aan het werk gezien en op het terrein vele kampvuren gezien en geroken.

Els