Foto's, genieten en een natuurramp

2 september 2018 - Banff, Canada

Zoals vele toeristen in Canada hebben ook wij de Maligne Canyon bezocht. Het is een diepe kloof met veel grotere en kleinere watervallen en stroompjes. Eén waterval viel mij op vanwege de breedte en de glinstering van het water op de rotswand in het (zon)licht. Mooi om te zien hoe de verschillende waterstromen samen komen tot een steeds bredere en krachtiger rivier. Aan het eind van de kloof zijn Rob en ik na een zeer steile klim door het bos op de bergwand teruggelopen naar het beginpunt van de Canyon, waar Maartje en Gert Jan op ons wachtten.
Wat opvalt in vergelijking met 'vroeger' is dat iedereen een fotocamera heeft en druk is met fotograferen. Zodra we een mooie plek zien, komt de camera tevoorschijn en schiet iedereen vele foto's van de natuur en van zichzelf met de natuur (selfies). En ja, we doen daar zelf even hard aan mee, behalve het selfie-schieten. Bij de canyon en bij de watervallen die we de laatste dagen hebben bezocht, realiseer ik me steeds meer dat de echte natuur – de diepte van een kloof, de structuur verschillen in de rotsen, de kleurschakeringen, het geweld of juist de rust van het water – zich slechts beperkt laat vastleggen met de fotocamera. Dus vooral niet vergeten gewoon te kijken en te genieten.
Het viel ons al verschillende keren op, de herfstachtige kleuren van de bomen op de berghellingen. Het levert mooie kleurschakeringen op, maar is ook wel vreemd, want het zijn allemaal naaldbomen. We hebben nog nauwelijks loofbomen gezien. Dichterbij zien we veel dorre dennenbomen. Internet helpt ons met de verklaring van dit 'natuurfenomeen' en spreekt over een natuurramp veroorzaakt door de dennenkever die ervoor zorgt dat de doorvoer van water en voeding in de boom geblokkeerd raakt en de boom binnen enkele weken dood is. Op deze manier is binnen 10 jaar tijd een oppervlakte van ruim 4x Nederland al afgestorven. Veroorzaker: de opwarming van de aarde, waardoor in de winter de dennenkever onvoldoende sterven.

Els

1. Ger:
    2 september 2018
    Wat een mooie reis en wat een leuk blog!