Berenbel en watervallen

29 augustus 2018 - Banff, Canada

Vandaag hadden we verschillende programma's. Gert Jan en Maartje bleven op de camping. Rob en ik hebben de watervallen in de Johnston Canyon bezocht binnen het Banff nationaal park. Nu we steeds verder in het berengebied komen, zijn we eerst op zoek gegaan naar een berenbel. Een berenbel, zo hebben we gelezen, helpt om beren op de weg af te schrikken. Foute gedachte volgens de laatste wetenschappelijke inzichten vertelde onze verkoper. Een berenbel helpt wellicht om beren af te schrikken, maar trekt ander wildlife, zoals cougars (poema's) en coyotes (wolven) juist aan. Geen berenbel dus, wel een berenspray (pepperspray) gekocht. Als we beren tegenkomen werkt het vaak om geluid te maken, zoals praten, zingen, muziek maken. De beer verdwijnt dan veelal vanzelf. In ieder geval nooit gaan rennen. In het uiterste geval,wanneer je wordt aangevallen door een beer of ander roofdier op je afkomt, spuit je pepperspray tussen de beer en jezelf als een verdedigingslinie. Het gevaar druipt dan vanzelf als vanzelf af.
Gewapend met berenpsray (geeft in ieder geval het gevoel van veiligheid) zijn we de wandeling gestart naar de upper Johnston falls en de lower Jonhston falls. Het eerste deel van de wandeling ging door het bos waar we helemaal niemand tegenkwamen, geen beren, wolven of poema's en geen mensen. Van daaruit doorgelopen naar de upper fall. Hier waren meer mensen, een gezellige drukte. De watervallen zijn schitterend, prachtige rotspartijen uitgesleten door het water, een veelheid aan kleuren. Wat een natuurgeweld is zo'n waterval. En dan is het nog niet eens de periode dat het smeltwater van de bergen naar beneden valt. Bij de lower waterval konden we via een doorgang in de rots, heel dicht bij de waterval komen. We moesten even op onze beurt wachten, de doorgang en het kijkplateau waren klein, maar het wachten werd beloond. We hebben de foto's als bewijs.
Ook vandaag hebben we weer ruimschoots foto's gemaakt, zoals een echte toerist betaamt. Even was er paniek. Rob was een filter van zijn nieuwe fototoestel kwijt. Drie keer de tas doorzoeken leverde geen filter op, broekzakken, vestzakken geleegd, zonder resultaat. Dus Rob de weg terug gelopen naar de plaats waar de filter was gebruikt. En ja hoor, daar vond hij het filter. De 'plaats delict' deed hem er aan herinneren dat hij de filter in het borstzakje van zijn overhemd had opgeborgen :-)

Els

1. Annie Peeters:
    29 augustus 2018
    Wel op je spullen blijven letten Rob:-)
  2. Hans Hillerstrom:
    29 augustus 2018
    Bedankt voor jullie update. Ik kijk al weer uit naar de volgende. Nog heel veel plezier daar in Canada.
  3. Gerry Oosterman:
    Heerlijk verhaal Els!
  4. Martine en Wim:
    29 augustus 2018
    Net terug van onze Moezelreis genieten we van jullie mooie reisverhalen en foto's.
    Ga zo door...
    Hartelijke groet,
    Veel plezier en geniet er van.
  5. Mieke Möls:
    30 augustus 2018
    Zit in Zuid Limburgse tuin jullie verhalen te lezen. Wat een andere vakantie dan die van ons. (Ook leuk hoor met kinderen en kleinkinderen), maar net even "iets" anders. Genieten geblazen van jullie verhalen. Ik ga er elke dag effe voor zitten