Bewondering voor natuur en techniek

8 september 2018 - Banff, Canada

Whistler, waar we op de camping staan, ligt aan de voet van de Whistler mountain en van de Blackcomb moutain. In 2008 is met de Peak 2 Peak gondola een verbinding door de lucht gerealiseerd tussen de beide bergtoppen. Het is met zijn 3.02 kilometer de langste ononderbroken gondel ter wereld. We hebben met de gondola heen en weer tussen de bergtoppen 'gevlogen', op 436 meter hoogte vanaf de grond onder ons. Een enkele gondel heeft een glazen bodem waardoor je vanuit de gondel recht naar beneden kan kijken. Het is een magnifiek uitzicht, zowel horizontaal als verticaal. We hadden geluk met het weer, de regen die was voorspeld, diende zich pas in de loop van de middag aan, in grote hoeveelheid dat dan weer wel.
Met een kleinere gondel zijn we de berg op en af gegaan, om boven op de Peak 2 Peak gondel over te stappen. Naast onze gondel liep een stoeltjes- en bike-lift. Hierin plaatsten mountainbikers hun fietsen, om vervolgens in het stoeltje daarachter zelf plaats te nemen. Van boven crossten ze naar beneden over een uitgezet parcours. We zien mannen en vrouwen, veelal rond de 30-40 jaar, maar ook jongeren en kinderen behendig en met hoge snelheid de berg vol obstakels afdalen. Wat een beheersing van fiets en techniek!
Boven op de Blackcomb moutain hebben we een wandeling gemaakt. Gert Jan en Maartje de groene route en Rob en ik de groene met een stukje blauwe route. We zien veel besneeuwde bergtoppen, mooi gekleurde berghellingen en klein wildlife zoals marmotten, eekhoorntjes en een dier dat lijkt op een dwerghamster, maar eigenlijk niet weten wat het is. Groter wildlife, twee beren, hebben we gezien vanuit de gondel op weg naar de top en vanuit de Peak2Peak gondola.
In het bergstation van de Peak2Peak gondola hebben we nog uitgebreid gekeken naar de techniek van de berglift. We konden, via een speciaal daarvoor gemaakte trap, dicht bij de transportband van de gondels komen en goed zien hoe aankomende gondels worden losgelaten van de main transportkabel, hun snelheid verminderen zodat passagiers kunnen in- en uitstappen en zich daarna weer vastzetten aan de main transportkabel om het luchtruim weer in te duiken. De main transportkabel is 46 mm doorsnee en weegt 8,28 kilo per meter. De twee hulpkabels zijn elk 56 mm en wegen 94 kilo per meter. Een technisch hoogstandje om al deze kabels op een hoogte van ruim 400 meter en over een lengte van ruim 3 kilometer in de lucht te krijgen. En wij, toeristen, vertrouwen volledig op deze techniek op het moment dat we de gondels instappen. Ons vertrouwen is gelukkig niet beschaamd.

Els

1. Mieke Möls:
    8 september 2018
    Klinkt super, maar bewonder jullie durf. Jeetje!! Misschien hebben ze in Canada wel echt de korenwolf....