Het verkeer in Canada

7 september 2018 - Banff, Canada

Nu we zo'n ruime 2000 kilometer gereden hebben in Canada, zijn we er van overtuigd, het verkeer in Canada is anders dan bij ons. Niet alleen zien we andere personen auto's (grote 4 wheel drive) en vrachtwagens (groot met typische Amerikaans/Canadese uitstraling), ook het gedrag van de automobilisten is anders, gemoedelijker, rekening houdend met elkaar. Je merkt dat in de bebouwde kom, bij zebra's bijvoorbeeld. Automobilisten stoppen al voordat je goed en wel bij de zebra bent. Je hoeft niet bang te zijn voor voorbijsnellende auto's. We zien ook fietsers langs de snelwegen en borden die de automobilist daarop attenderen. Vrachtwagens rijden met knipperlichten wanneer zij langzaam een bult oprijden, om zich daarna dan wel weer met volle vaart naar beneden te laten storten.
Een opvallende regel in Canada is, dat wanneer een schoolbus stopt om kinderen te laten in- en uitstappen, deze de knipperlichten aanzet en het verkeer zowel achter de bus als tegemoetkomend moeten stoppen. De kinderen kunnen zo rustig de weg oversteken.
In Canada kent men naast voorrangswegen, ook 4-way of 3-way kruisingen. Bij zo'n kruising moet iedereen stoppen en degene die als eerste aankwam, mag als eerste de kruising oversteken. Resultaat hiervan is dat iedereen op elkaar let en rustig zijn beurt afwacht.
We zijn inmiddels al aardig wat wegwerkzaamheden gepasseerd op onze reis. Het verkeer wordt daarbij begeleid door verkeersregelaars, mannen en vrouwen, met een bord in hand met aan de ene kant een stop-bord en aan de andere kant een bord met 'slow'. Zij staan op de weg en regelen met behulp van deze borden de verkeersstromen langs de wegwerkzaamheden. Niet alleen op secundaire wegen, ook op de Canadese snelwegen. We vragen ons af waarom dit op deze manier wordt geregeld. Is het vorm van werkgelegenheid in stand houden, of zijn er verkeerstechnische overwegingen?
Van de chauffeur wordt volledige oplettendheid verwacht. In de wet staat dat je op geen enkele wijze mag worden afgeleid tijdens het rijden. Niet door de telefoon, geen beeldschermen bedienen, ook je navi niet, niet eten of drinken tijdens het rijden. We houden ons er aan, behalve zo nu en dan een snoepje en een slokje cola voor Rob.

Els

1. Gerry Oosterman:
    7 september 2018
    Ik heb weer genoten van jullie schrijfsels Els en Maartje!
  2. Bas en Ans:
    8 september 2018
    Ik volg zo veel mogelijk jullie reisverhalen. Ik vind het geweldig!
  3. Kees Ravensbergen:
    10 september 2018
    Hoi Els

De verkeersregelaars zijn inderdaad een door de vakbonden geregelde werkgelegenheid.
    Je moet er niet aan denken dat je de hele dag met zo`n bord langs de weg moet staan, maar ja je hebt in ieder geval nog iets van een inkomen.
    Overigens hebben we in Nederland naast de mobiele stoplichten ook steeds meer verkeer regelaars.

Op naar het volgende verhaal,

Kees