Een gastvrij land

6 september 2018 - Banff, Canada

Een van de bekendste attracties in de Wells Gray park zijn de Helmcken Falls. Een waterval van 141 meter hoog, ruim twee keer zo hoog als de Niagara watervallen, maar wel smaller. We zijn vroeg en kunnen rustig de waterval bekijken. Bijzonder om te lezen dat deze waterval pas in 1913 is ontdekt. Canada is een relatief jonge staat, in 1867 uitgeroepen. Het duurde even voordat vanuit het oosten het westelijk gelegen British Columbia, waar wij nu zijn, werd ontgonnen en ontdekt.
Na de waterval een wandeling gemaakt door prachtige ongerepte natuur richting Ray Farm, een farm met een interessant verhaal, gebouwd van hout, dat na het overlijden van de laatste bewoner is teruggegeven aan de natuur.
Het verhaal over de farm lezen we op de informatieborden behorend bij de wandeling. Zulke achtergrondinformatie is in de nationaal parken bij alle attracties aanwezig. Zo hebben we kunnen lezen over het ontstaan en de ontwikkeling van watervallen, het uitslijten van de Maligne canyon, de verklaring van de groen/blauwe kleur van het water in de meren en watervallen, over de vegetatie, het wildlife, de zalmentrek, hoe om te gaan met beren, etc. Het maakt het bezoeken van de attracties een stuk interessanter en je voelt je als toerist welkom.
Aan het eind van de middag hebben Rob en ik de Mouls falls bezocht. Na een half uurtje wandelen stonden we aan de voet van de waterval. De zon scheen volop waardoor we meerdere regenbogen zagen in de nevel die de waterval produceert. Toen kwam de uitdaging: de regenboog mooi op de foto krijgen. Het is me redelijk gelukt. Gelukkig heb ik de herinnering aan de echte regenbogen.
Ter gelegenheid van de verjaardag van Gert Jan zijn we getrakteerd op een etentje bij een local eetcafé. Heerlijk gegeten -local zalm, Wiener schnitzel en gewone schnitzel- en gedronken -local bier en cola voor Rob. Met alle bezoekers Gert Jan toegezongen, terwijl hij als dessert cake van de zaak cadeau kreeg. Wat ons opvalt is dat in Canada de verschillende gangen snel na elkaar worden geserveerd. Een avond met elkaar uit eten gaan met uitgebreid tafelen, kennen ze niet zo. Maar, zo hebben we ervaren, dat zegt niets over de gastvrijheid, die is overal even groot.

Els

1. Kees Ravensbergen:
    10 september 2018
    Hoi Els

Grappig om te lezen over het snelle eten.
    Ik was vergeten om Rob daarop voor te berijden zodat hij het wist.
    Wanneer ik daar ga eten bestel ik eerst alleen het voorgerecht en geef daarbij aan dat ik daarna de hoofdmaaltijd zal bestellen en zo ook met het dessert.

Uiteraard blijf ik bij het lezen van alle berichten nog steeds stinkend jaloers, want het gevoel dat het land geeft ken ik wel.

Veel plezier verder,

Kees