Impact van bosbranden en kolossale bergen

7 september 2018 - Banff, Canada

In Lillooet komen we terecht in een souvenirwinkeltje annex drogisterij annex antiekwinkeltje annex kringloopwinkeltje. Hier merken we hoe groot de impact van de bosbranden is op de bevolking van Canada. De eigenaresse vertelde over de bosbranden van drie weken terug, zo hevig dat zij door de rook en smog haar directe buren niet kon zien. Ze vertelde ook over de bosbrand van 10 jaar geleden, in het bos vlak boven het stadje, wat tot evacuatie van alle bewoners leidde. De brand werd bestreden door aan de rand van het stadje een gecontroleerde brand te stichten die de de bosbrand tegenhield. In het verhaal van de eigenaresse klonk nog de angst door die zij toen heeft doorstaan.
Lillooet was het centrum van de goldrush, hier is het eerste goud gevonden. Dat Lillooet het centrum was, blijkt uit plaatsnamen als van omliggende plaatsen als 100 mile House en 70 mile House, die de afstand tot Lillooet uitdrukken.
Van Lillooet rijden we naar Whistler een tocht van 130 kilometer door hoge, ruige bergen, met steile afdalingen (tot 16%) en beklimmingen en heel veel bochten. Ook nu weer niet al te veel vangrails. Wederom een (in)spannende rit voor onze chauffeurs. Als je zo rijdt met die giga bergen links en rechts van je, voel je je als vanzelf een nietig wezentje worden op deze aardbol.
In Whistler zijn we nog even gestopt voor we naar de camping gingen. Hier zien we voor het eerst jongeren, in dit geval skateboarden. Tot nog toe hebben we nauwelijks jeugd en jongeren gezien in Canada. Wel heel kleine kinderen, schoolbussen, maar geen schoolgaande jeugd en schoolgebouwen.

Els