Rain forest en strand.

11 september 2018 - Tofino, Canada

We staan met onze camper op een prachtig plekje in het regen woud aan de kust. Vanmorgen om half 7 opgestaan omdat we de zeesterren en anemonen wilden zien. Bij eb heb je tussen de rotsen wat poeltjes waar je ze dan kan zien. Gelukkig was het droog, we hoorden wel druppels op het dak maar in een regenwoud druppelt het altijd. Eerst een stukje rijden naar de juiste parkeerplek, en dan de trail door het regenwoud naar de kust lopen. Het was een prachtige wandeling. Natuurlijk weer veel steigen en dalen. Het pad van 1 km lang was volledig aangelegd met planken en trappen. Indrukwekkend als je door een bos loopt met zulke gigantische bomen begroeid met mos, paddestoelen en varens. Het mos hangt helemaal van de takken af. Sommige bomen hebben aan de onderkant hele holen. Het lijkt wel of ze op hun  wortels staan. Er waren nog wat vogeltjes die hun jongen aan het voeren waren, ze bleven gewoon zitten. Vermakelijk om te zien hoe de jongen bij hun ouders bedelden om voedsel. We kwamen ook nog een eekhoorntje tegen dat in de boom aan het ontbijten was, lekkere denneappeltjes mmmm. Na een klein half uurtje lopen kwamen we op het strand. Op de rotssen zagen we inderdaad de zeesterren en de anemonen. De zeesterren zijn hier oranje en paars er moeten ook nog een blauwe variant zijn maar die hebben we niet gezien. De anemonen waren transparant wit, groen of met een roze randje. Als je ze aanraakte of je vinger er instopte gingen ze dicht. Ze zien er uit als een slurfje, waar ze zich aan de rots bevestigen, met een pruikje op. Het zeewier wat hier op het strand ligt is groot, er zitten bollen aan die wel zo groot zijn als een vuist met een soort sliert er aan die aan een tuinslang doet denken. Het was heerlijk aan het strand, het water en de golven zijn zo anders als aan de Noordzee.
Weer rustig aan,genietend en foto's makend, terug gelopen naar de parkeerplaats. Daar een lekker ontbijtje met een gekookt eitje en een kop oploskoffie of thee. Het is zo heerlijk dat je je eigen huis bij je hebt, je kan overal gaan staan, je bent gelijk thuis zelfs op een parkeer terrein in het regenwoud.

Maartje