Regenwoud en Whale watching

11 september 2018 - Banff, Canada

Vandaag steken we dwars Vancouver Island over naar Tofino. We zetten de navi aan, maar eigenlijk is dat niet nodig, want er is maar één route die van Nanaimo naar Tofino leidt. Als we Nanaimo uitrijden, zien we, net als gisteren toen we aankwamen, her en der zwervers, ook hier in Canada een teken dat je in een grotere stad bent. Onderweg hebben we veel regen, hetgeen wel past bij de omgeving, we rijden namelijk door een regenwoud. De weg is bochtig, stijgen en dalen, met slechts één keer een korte afdaling van 18%, valt mee dus. Ook nu komen we onderweg werkzaamheden tegen, een project ter verbetering van de doorgang door het Sproat Lake Provincial park waarin we rijden. Langs de kant van de weg staat een groot bord met de aankondiging van het project en hoeveel het kost, miljoenen Canadese dollars. Ook nu wordt het verkeer gemoedelijk geregeld door verkeersregelaars met een bord in de hand met STOP aan de ene kant en SLOW aan de andere kant.
Het regenwoud is een stuk natuur dat we nog niet eerder gezien hebben met natuurlijk veel bomen, maar ook overal water, uit de rotsen, langs de grond. Er is veel lage begroeiing van varens, grootbladerige planten, mossen en dat allemaal in fris groen. Het is opnieuw genieten van deze autorit. Vanwege de regen onderweg komt het er niet van om een wandeling in het regenwoud te maken. Dat is niet erg, want onze camping ligt aan de rand van het regenwoud. We staan midden tussen de natuur die we onderweg van een afstand hebben bewonderd!
Bij het boeken van de excursie voor whale watching blijkt dat dezelfde middag nog plaats is. We gaan op excursie met een soort van speedboot. Howey, onze excursieleider en tevens 'kapitein' jaagt de boot met hoge snelheid over de golven. We werden regelmatig meegenomen op een golf een stukje de lucht in om daarna met een klap weer terug te vallen op zee. Bij enkele scherpe en zeer schuin ingestoken bochten, heb ik mijzelf maar voorgehouden dat niet alleen ik maar ook Howey 's avonds weer veilig thuis wil zijn bij zijn gezin en ik gewoon moest vertrouwen op onze stuurman. Onze drie mede-passagiers, uit Oostenrijk, genoten luidruchtig van het vaargeweld, een teken voor Howey om nog net iets meer gas te geven. Geweldig. We hebben sea-wild-life gespot: een walvis (grey-whale), zeeleeuwen, zeehondjes en een otter. De walvis hebben we een tijd kunnen volgen, omdat deze op een afstand van ongeveer 30 meter met ons meezwom cq wij met hem meevaarden. De zeeleeuwen zaten alle op hetzelfde rotseiland, maar verspreid over twee rotspartijen. Eén grote macho mannetjes zeeleeuw op de ene rotspartij en zo'n twintig kleinere vrouwtjes op de andere rotspartij. Niet direct een beeld van zeeleeuwen-emancipatie. De otter was de toegift van de excursie. Op het laatste moment in de haven, zag Rob hem zwemmen. Hij lag heerlijk te dobberen en zijn krab te verorberen. Ter afsluiting hebben we alle vier gebakken zalm met gerookte aardappelen gegeten. Het was heerlijk!

Els

Foto's staan in de map Nanaimo en Tofino

1. Elly:
    11 september 2018
    Geweldig zeg dat zal mooi geweest zijn.