Tofino, Whale watching

9 september 2018 - Tofino, Canada

Vandaag (9/9) zijn we Vancouver eiland over gestoken van Nanaimo naar Tofino aan de Pacific oceaan. Het heeft de hele nacht al geregend en het regent de hele morgen door. Dit geeft onderweg niet alleen slechter zicht maar ook mooie watervallen van verzameld regenwater wat van de berg af komt stromen. Onderweg nog een keer gestopt om koffie/chocolademelk te drinken. We dachten dat we bij een meer uit kwamen maar het bleek  een camping. We zijn op de parkeerplek gebleven en hebben binnen koffie gedronken het regende nog pijpestelen. Vlak bij de camping begon het droger te worden en toen we in de rij voor het inchecken stonden begon zelfs de zon te schijnen. Het was nu 14:00 uur dus nog tijd genoeg om iets te gaan doen. We zijn naar het visetors centre vlak bij Tofino gereden. We wilden wat info over Whale Watching. Er werd ons het een en ander uitgelegd en aangeraden om gelijk te gaan omdat het nu mooi weer was en niet zo hard waaide. Na elkaar aangekeken te hebben zijn we er voor gegaan. Via de telefoon onze reservering vast gelegd en naar Tofino doorgereden. Bij het whale centre kregen we nog wat uitleg, konden we betalen en kregen we enorme life jackets om aan te trekken. Daar stonden we dan te zweten met nog 3 andere personen (vader met 2 dochters) uit Tirool. We kregen uitleg hoe we naar de haven moesten lopen waar we geen van allen goed naar hadden geluisterd waardoor we een beetje liepen te dwalen. Na wat navraag kwamen we bij het juiste bootje. Een open bootje. We moesten allemaal voorin zitten,  achterin had je het meeste buiswater. GJ en ik zaten met z'n tweeen voor in de punt, gelukkig wel klem. Nou dat hebben we geweten. Allemachtig wat een klappen vang je dan op. In Whistler had ik op gezien tegen de gondola maar dit bleek vele malen heftiger. Met zo'n klein bootje de oceaan op met een gangetje van +/- 60 km over golven dat klapt erop. En uitstappen kan me niet meer, er zit niks anders op als je er aan over geven en toch proberen te genieten. We voeren een stuk rustiger langs een rots partij waar zee leeuwen lagen te zonnen. Na een uurtje gingen we heel rustig varen in de hoop een walvis te zien. Na een tijdje turen zagen we een grijze walvis. We zijn een tijdje in de buurt geblevenen zagen telkens weer de walvis spuitend boven komen en dan weer naar beneden duiken. Adembenemend. Op de terug weg weer over het water scherend. De 3 Tirolers achter ons, zaten te gillen en te lachen (waarschijnlijk van de zenuwen). De vader nog harder als de dochters hij riep bij elke klap "yeh baby".
We kwamen weer langs de rots met de zeeleeuwen maar nu was er ook een mannetje, die zijn wel heel imponerend. In de haven zagen we ook nog een zeeotter. Leuk beest die elke keer weer boven komt met een krab o.i.d en dan op z'n rug liggend lekker relaxt ligt te eten.
Gj en ik waren helemaal stijf geworden van het ons schrap zetten voor in de punt. Terug naar het centre gelopen en de pakken weer uitgetrokken. Het was een geweldige ervaring, we hadden h'm niet willen missen.
Het was ondertussen al 19:30 uur geworden dus het leek ons wel makkelijk en lekker om in Tofino te gaan uit eten. Er was ons een visrestaurant aangeraden met uitzicht op het water. Die bleek helemaal aan het andere eind van het dorp te zitten. Efin na een flinke tippel (volgens Gj en mij) en een 'steep' stukje naar beneden waren we op de plaats van bestemming. De kaart was niet erg uigebreid. We besloten allemaal zalm te nemen, dat was een juiste beslissing het was heerlijk. Na nog een toetje was het tijd om weer naar de camping te gaan. Op de terug weg begon het weer te regenen. Wat hebben wij weer een geluk gehad met het weer. In een open bootje in de regen whale watchen lijkt me heel erg koud.

Maartje.